User-agent: * Allow: /
ОДЗ - ЖП ГАРА ВАРНА
Главна | Регистрация | Вход | RSSПетък, 26.05.2017, 22:03

ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ "ДРУЖБА" АКСАКОВО

Сайт меню
Нашата анкета
Оценете моя сайт
Общо отговори: 86
Статистики

Общо онлайн: 1
Гости: 1
Потребители: 0
Вход във форума

ЖП ГАРА ВАРНА


Железопътна гара Варна е сред първите  железопътни  гари  в  България. Официално е открита на 3 март 1925 г. от цар Борис III, но преди това е обслужвала първата /от 26 октомври 1866 г./ жп линия между Варна и Русчук /днес Русе/. Тя е сред възловите гари в България  с 3 направления до София, отделни направления до Карнобат, Русе, Пловдив, Плевен, Шумен и др.

Сградата на ЖП гара Варна се намира на пл. „Пенчо Славейков" 1, в близост до морския бряг, недалеч от Морската гара и Морската градина. Непосредствено до гарата и гаровия площад се намират 3 големи автобусни и тролейбусни спирки (обновени през 2005 г.) с линии до всяка точка на града и до близките курортни комплекси. За разлика от много други български градове, тя е сравнително отдалечена от  автогарата и летището на града. През 2004 и 2005 г. тече процес  по реконструиране на сградата на гарата и на площада около нея. Правителството е осигурило средства за модернизация в размер на 6,2 млн.  лева. Напълно реконструирана е покривната  конструкция, подменени са електрическите, отоплителните,  вентилационните  и ВиК  инсталациите,  боядисана е фасадата и е ремонтирана часовниковата кула. Напълно преустроени са чакалнята, билетните каси, центърът за предварителна продажба на билети, кафенето /което вече се намира на изцяло нов втори етаж с галерия/ и административните помещения. Добавена е система за видеонаблюдение.

В границите на обновената гара се намират и обществен интернет център, павилиони за вестници и цветя, туристически и информационни бюра, изградени и за трудноподвижни лица. Обновена, тя е открита на 25 май 2005 г.

Изграждането на гарата се осъществява на няколко етапа, с архитекти Никола Костов и Кирил Маричков. Творческият тандем е бил готов през 1903 г. с един модерен във функционално и естетическо отношение проект за железопътната гара в Бургас. Този проект те използват и за построяването на железопътната гара във Варна. Двете сгради са еднакви в архитектурното си решение и се различават само в някои детайли на авторското ръководство - бургаският обект се ръководи от арх. Никола Костов, а варненският - от арх. Кирил Маричков. През 1929 г. е монтиран специално доставен от  Германия  часовников механизъм за часовниковата кула на сградата. Последователно  е оформен и площадът пред гарата. Любопитен факт е, че в периода 1883-1885 г. през ЖП гара Варна е минавал прочутият Ориент Експрес. 


Сградата на варненската гара е била една от първите построени в България, тъй като от гр. Варна е тръгвала и първата жп линия в България: Варна – Русе, която е била открита на 26 октомври 1866 г.

Гарата е строена върху площ от 2100 m2. Проектът на сегашната гара Варна е изработен от арх. Никола Костов, който проучва в чужбина модерни и подходящи за нашите условия жп гари. Той стига до заключението, че най-подходящата форма е тази на буквата "Т", с тенденция в бъдеще да се направи едно разширение, което да допълни формата на "П". Зданието е построено така, че дългата северна фасада е обърната към града. Челната източна фасада гледа към площад „Славейков". Строителството на приемно здание на гара Варна започва на 11 юли 1907 година след провеждането на предприемачески търг. Крайната стойност на търга е 214 000 лева. Грубият строеж, от изкопните работи до покрива, се изпълнява от български работници. В строителството вземат участие и италиански архитекти. Те извършват вътрешното оформление и външното орнаментно строителство. Ръководител на строежа е инж. Георги Петков. Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война забавят и практически спират строителството в края на 1919 година. Строителните работи се възобновяват през 1920 – 1921 година под ръководството на инж. Георги Петков, а източното крило се строи от предприемача Тодор Капитанов. Окончателното завършване на приемното здание се осъществява от предприемача Нико Станков. Мраморът и плочките са докарани от Австрия. Открита е на 3 март 1925 година, като 14 години по-късно се построяват навесите на пероните и чак през 1952 гарата е завършена и вътрешно.


Сградата е обявена за архитектурен паметник от местно значение.

Търси
.
Календар
«  Май 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Приятели на сайта
  • Създайте безплатен уеб сайт

  • Copyright MyCorp © 2017
    Безплатен уеб хостинг - oVo